Fri byplads nu, fri byplads i fremtiden: Lad os redde Saint-Sauveur!

Appel til en generel mobilisering

Borgere i Europa! En succesfuld mobilisering her vil åbne op for, at folk tager kampen op i andre regioner og i andre lande! Vi må alle tage stilling til miljømæssige forhold! Lad os støtte den folkelige mobilisering i Lille i Frankrig, som var Europæisk Kulturhovedstad i 2004, i erobringen af et stort naturrum i hjertet af byen!

Vi, underskriverne af denne appel, mener at borgernes ejerskab af Saint-Sauveur’s frie byplads, et stort areal i hjertet af byen forladt i næsten 15 år, er en formidabel plads i byrummet til miljøforskning og sociale eksperimenter.

► se video

Vi mobiliserer os for at slå vores styrker sammen for at opnå en offentlige magt en midlertidig besættelsestilladelse, før og under byggemodningen af den frie byplads. Sigtet er at foreslå, udfra ekspertiseviden, alternative projekter til det byen pålægger uden ordentlig debat.

Vi beder om følgende:

• før byggepladserne, en midlertidig besættelsestilladelse på en parcel af sitet indtil 2020.

• hele vejen under byggepladserne, en midlertidig besættelsestilladelse på en skalerbar parcel indtil 2040.

Vi anser udviklingen af ​​den frie byplads i Saint-Sauveur som et socialt, miljømæssigt, energimæssigt, økonomisk og politisk stort problem, ligesåvel for byen som for dens agglomeration. For os, for vores børn, erklærer vi, at det er tid til at gentænke, hvordan man opbygger vores fremtid og former vores livsstil!

Vi beder derfor alle dem, der føler sig berørte, om det er enkeltpersoner eller organisationer, om at tilslutte sig denne dynamik for at skabe og sætte alternativer i værk, eller blot være med til at gøre deres del.

Lille, den 10. november 2016

Underskrivere: Joëlle Caullier, musikforsker; Emmanuelle Huynh, koreograf; Jean Gadrey, økonom; Alessandro Di Giuseppe, artivist; Leo Lequeuche danser / instruktør; Danièle Lheureux, historiker; Yves Zoberman, historiker og diplomat;

Appel for en generel mobilisering

Hvad der bliver valgt af ​​faciliteter til St. Sauveur’s frie byplads vil ikke være til at ændre for Lille i særdeleshed og for hele oplandet i det hele taget.

300 000 m2 byggeri er planlagt på dette sted med ​​5000 nye beboere. Er det virkelig det, vi ønsker?

Hvilke idéer om Lille’s egn , har vi for de kommende generationer?

Hvilke bånd ønsker vi at skabe mellem kvarterer, mellem naboer og mellem borgere?

Hvilket rum vil vi skabe for møder, der ikke handler om forbrug?

Hvilken velkomst ønsker vi at tilbyde rejsende, nomader, besøgende og turister?

Hvilke sociale praksis, hvilken respekt for miljøet, vil gøre det muligt for fremtidige generationer at have en beboelig verden for alle?

Vi, underskriverne af denne appel, ønsker at give konkrete svar på disse spørgsmål set i lyset af at Saint-Sauveur’s frie byrum er en stor grund i hjertet af byen, der har været forladt i næsten 15 år; et formidabelt rum til forskning og sociale forsøg.

Saint-Sauveur’s frie byrum er en enestående mulighed for at skabe et en urban oase, i begge betydninger af ordet: Et sted at slentre og dvæle, indbydende til udveksling af viden, perfekt til at udfolde mangfoldigheden af ​​sportsaktiviteter, kulturelle initiativer og til håndværksmæssige og kunstneriske fremvisninger. Et økologisk, roligt landskab med bygninger på en menneskelig skala, der omfatter en urban gård. Et sted, hvor man kan mødes på tværs af generationer og udveksle. Og hvorfor ikke en ny bypark med multi-aktiviteter? En grøn lunge som et nyt "centrum for tiltrækning"?

En gruppe af forskellige foreninger har bragt et bidrag til høringsfasen i ​​foråret 2015, en arkitekt fra Lille var den første whistleblower. Kollektivet ”Fête La Friche” og foreningen ”Labomob” har allerede mobiliseret mange og forskellige aktører. Et medlem af Rådet for Lille’s byudvikling (MEL) har analyseret den konsekvensanalyse, der var bestilt af MEL.

Baseret på disse faktorer, tidligere og fremtidige aktioner, vil vi, underskriverne af denne appel, mobilisere os for at slå vores styrker sammen for at opnå en offentlig magt og en midlertidig besættelse tilladelse (AOT) før og under byggemodningen af den frie byplads (dvs. ikke før 2020 og indtil 2040 i hvert fald) at foreslå, fra en virkelig ekspertise til at anvende alternative projekter til byen pålægger uden ordentlig debat. Sigtet er at foreslå, udfra ekspertiseviden, alternative projekter til det byen pålægger uden ordentlig debat.

Lille, den 10. november 2016

Signer

Send det videre til venner og bekendte